Theater Doodvermoeiend met docentinstructie
- Soort materiaal video of animatie
- Opleiding alle opleidingen
- CanMEDs rol communicator | communiceren, reflectieve EBP professional | kennis en wetenschap
Uitgelicht*
Dit onderwijsmateriaal is uitgelicht door een lid van de screeningscommissie op grond van kwaliteit, creativiteit of originaliteit van het materiaal.
Het is uit onderzoek gebleken dat theater en film bij uitstek geschikt zijn voor voorlichtings-en trainingsdoeleinden op velerlei vlakken.
In het donker van een zaal laten de emoties van de spelers het publiek meeleven. Empathie en begrip voor de spelers en de situaties waarin zij terechtkomen scheppen ruimte voor begrip en herkenning.
In het geval van de theatervoorstelling Doodvermoeiend geldt dat voor de situatie van patiënten, naasten en zorgverleners in de palliatieve zorg.
Doodvermoeiend is bedacht en gemaakt door Jurriaan Bles. Als inspiratie voor de voorstelling putte hij uit zijn eigen ervaringen en door 1,5 jaar lang gesprekken te voeren met elke speler in de palliatieve zorgdriehoek, zorgvragers, naasten en zorgverleners. Hij begon vanuit zijn hoedanigheid als ervaringsdeskundige als naaste, bij het Netwerk Palliatieve Zorg Amsterdam en hoorde verhalen van andere naasten, van patiënten en van nabestaanden.
Leerdoelen
De leerdoelen kunnen aangepast worden, afhankelijk van hoe de scenes worden opgenomen in de lesbeschrijving. Na deze opdracht kunnen de studenten:
- H)erkennen van de mens achter de patiënt en de zorg hierop af te stemmen (gerelateerd aan CanMEDS rollen Communicator en reflectieve EBP professional).
- Reflecteren op aspecten die ze zien t.a.v. de behandelingen en wensen (gerelateerd aan CanMEDS rol Reflectieve EBP professional).
- Benoemen hoe je een gesprek aan gaat met iemand die slechtnieuws ontvangt (gerelateerd aan CanMEDS rol Communicator).
Materiaal
Theater Doodvermoeiend | Scene Zorgvrager en naaste
Theater Doodvermoeiend | Scene Behandelingen in het ziekenhuis
Theater Doodvermoeiend | Scene Huisarts en zorgvrager
'Lichtvoetig maar niet oppervlakkig'
Het gebruik van een theatervoorstelling is creatief en origineel. De behandeling wordt voorgesteld als een circusact. De act maakt de thematiek lichtvoetig zonder oppervlakkig te worden.
Er is veel ruimte voor de verschillende perspectieven van zowel de arts/behandelaar als ook van de patiënt. De beslissingen van patiënten om wel of niet behandeld te willen worden en de impact daarvan voor de zorgverlener is prachtig in beeld gebracht. Alles draait om communicatie; spreken en luisteren, iets zeggen en gehoord worden. Uitstekende vragen in de onderwijsinstructie.